Dzisiaj taki troszkę off-topic - granie w chmurze. Czy to ma sens i kiedy ? Ja wszyscy wiemy na macOS jest mało dobrych gier AAA, choć na M1 kilka gier działa wyśmienicie (Jest seria GRID, DIRT, Metro Exodus, Diablo 3 i wiele innych dobrych tytułów). Co jeśli jednak dany tytuł nie wyszedł na macOS ? Możemy poratować się graniem w chmurze. Sama idea jest wyśmienita ale jak działa i jak wygląda ? Na mac mini M1 orgrałem kilka tytułów na Google Stadia oraz GeForce NOW.
Czy takie granie ma sens ?
Jak najbardziej tak, ale....
Tutaj pojawia się pewne ale. Zacznijmy od łącza - światłowód to podstawa moim zdaniem, lub naprawdę dobre łącze 50-100Mb/s. Ja grałem na światłowodzie i po kablu zero problemów. Na laptopie już wiekowym (macbook Pro retina late 2013) niestety mam starą kartę wifi i tam 1080p to maks co działało płynnie na Stadii, GeForce now niestety płynnie nie działał.
Druga kwestia to monitor. Na laptopie działa wszystko super płynnie i grafika jest mocno Zaraz będę zbliżona do natywnego grania. Problemy zaczynają się jednak gdy gramy np na monitorze 27" 4k. Na Stadia mamy dostęp do rozdzielczości 4k i działa to w miarę ok ale jakość pozostawia bardzo wiele do życzenia. Poniżej przedstawiam wam screeny z przykładowej gry GRID 2019 właśnie z platformy Stadia w 4k a poniżej z natywnego grania na bardzo średniej klasy PC. I tutaj właśnie pojawia się to ale. Tracimy naprawdę dużo. Grafika jest nie ostra, dużo detali jest zamazane i ogólna imersja jest bardzo średnia. Grając na zwykłym PC mamy przed oczami zupełnie inną grę. Do póki gramy na ekranie laptopa jakość streamu jest ok i gra się bardzo przyjemnie i cieszy to również nasze oczy.
A teraz kilka screenów z komputera PC z kartą RX6600. Rozdzielczość 4k, detale Ultra. Gra działa w stałych 60klatkach/s przy czym kilka razy podczas gry miałem delikatne spadki w okolice 55-56 klatek. Przypomnę jednak że karta RX 6600 oraz RX 6600XT są to kraty do grania w 1920x1080p a nie 2k a tymbardziej 4k. Gry takie jak Wreckfest czy właśnie GRID 2019 działają na full detalach w 4k, ale już np DOOM Eternal działa na ultrakoszmar jedynie w 1440p czyli 2k. Jednak w przypadku jakichkolwiek gier jakość jest bez porównania i streaming na monitorze 4k pozostawia bardzo dużo do życzenia.
Jak widać na powyższych screenach (mam nadzieję, że oglądacie je na dużym monitorze) widać gołym okiem jak duża jest różnica w jakości. Przed firmami oferującymi streaming gier jeszcze wiele pracy, ale sama idea jest super i już teraz polecam tą opcję na laptopie, jednak z zachowaniem 2 zasad - w miarę nowym macbook (najlepiej m1 lub m1pro lub m1 max) i WiFi w standardzie 6. Wtedy możemy bezszelestnie cieszyć się graniem w dobrej jakości w tytuły z PC.
Jeśli natomiast mamy duży monitor 4K i siedzimy tuż przed nim póki co chyba żadna oferta nie jest jeszcze odpowiednia dla takiego setupu. Niestety musimy zadowolić się średnią jakością lub czekać na lepsze opcje streamingu w przyszłości.
Polecam jednak spróbować, a jeśli spodoba się wam granie w chmurze polecam kanał Łukasza na YouTube gdzie znajdziesz wszystkie nowości i informacje na temat grania w chmurze: https://www.youtube.com/c/CloudGamingPolska